WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
    INSPEKCJI HANDLOWEJ
            w SZCZECINIE
PRACUJEMY DLA PAŃSTWA OD PONAD 60 LAT
 DBAMY O
 BEZPIECZEŃSTWO
 KONSUMENTA
 KONTROLUJEMY JAKOŚĆ I
 OZNAKOWANIE PRODUKTÓW
 POMAGAMY W
 ROZSTRZYGANIU
 SPORÓW
Błąd
  • Błąd podczas ładowania danych z kanału informacyjnego

Nasze województwo z racji swojego położenia jest atrakcyjnym miejscem na wakacyjny oraz weekendowy wypoczynek. Miejscowości w pasie nadmorskim i w pobliżu jezior oczekują już na przyjazd turystów. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że pogoda dopisze tego lata. Ale dobra pogoda to nie wszystko. Aby urlop uznać za udany na pewno znaczenie mają jeszcze: dobra kwatera, bezpiecznie spędzony czas, rzetelne biuro podróży, które oszczędzi nam nerwów związanych z bankructwem.

Ale czas wakacji to nie tylko dobra zabawa. Okres wakacji nie zwalnia nas od bycia ostrożnym i czujnym. Ostrożnością musimy wykazać się już szukając biura podróży organizującego nasz wyjazd. Zasięgnąć informacji o kondycji biura, sprawdzić komentarze, upewnić się, co do bezpieczeństwa na odwiedzanym obszarze.

A kiedy jesteśmy już na miejscu też trzeba „mieć oczy dookoła głowy”. Jest wiele obszarów, w których konsument powinien być ostrożny i pamiętać o kilku ważnych dla siebie sprawach. 

Inspekcja Handlowa zwraca uwagę na:

Czytaj więcej...

Zgodnie z zapowiedzią z roku 2012 Inspekcja Handlowa w Szczecinie oraz Inspekcja Transportu Drogowego w Szczecinie i Policja ponownie przeprowadziły kontrole przedsiębiorców świadczących usługi przewozu taksówkami. Kontrole przeprowadzono w marcu i dwukrotnie w czerwcu bieżącego roku. Kontrole prowadzone były w Szczecinie i Koszalinie, w godzinach późno wieczornych i południowych, ze szczególnym uwzględnieniem centralnych punktów miast.
Inspekcja Handlowa dokonała przejazdów kontrolnych w celu zweryfikowania rzetelności pobieranych należności za przejazd, a także sprawdziła prawidłowość uwidaczniania cenników m.in. z godnie z uchwałą Rady Miasta Szczecina. Inspektorzy występując w charakterze klientów zamówili przejazd na określonej trasie. Po zakończeniu przejazdu, zapłaceniu należności za wykonaną usługę inspektorzy ujawnili się i przystąpili do rozliczania zakupu kontrolnego porównując stawki widniejące na paragonie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Czytaj więcej...

Sprzedawca niesłusznie odrzucił twoją reklamację? Nie masz czasu, ochoty, ani pieniędzy na długotrwałe dochodzenie swoich roszczeń przed sądem? Rozwiązaniem jest skorzystanie z mediacji lub skierowanie sprawy do polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej. W 2012 r. z tych  możliwości skorzystało blisko 15 tys. konsumentów, a łączna wartość sporów wyniosła prawie 3 mln zł.

[Warszawa, 2 maja 2013 r.] Konsument, który wykrył wadę w zakupionym produkcie lub usługę wykonano niezgodnie ze zleceniemma możliwość złożenia reklamacji. Jeżeli przedsiębiorca nie chce jej uznać, może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Rozwiązaniem jest również skorzystanie z polubownych metod rozwiązywania sporu – prowadzonych przez Inspekcję Handlową mediacji lub sądu polubownego działającego przy wojewódzkim inspektoracie IH. Ich zaletą są przede wszystkim uproszczone procedury, krótkie terminy i niskie opłaty lub ich całkowity brak.

Czytaj więcej...

Turbo solarium, mocne lampy – takimi hasłami solaria zachęcają do opalania. Czy jest możliwa szybka i bezpieczna opalenizna? Inspekcja Handlowa zakwestionowała 35 proc. skontrolowanych urządzeń opalających ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu promieniowania lamp

[Warszawa, 12 czerwca 2013 r.] W I kwartale 2013 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła 103 urządzenia opalające w 66 salonach opalania, zakładach kosmetycznych, fryzjerskich, gabinetach masażu.

Najwięcej nieprawidłowości – 39 urządzeń (38 proc. skontrolowanych) - dotyczyło braku obowiązkowego ostrzeżenia przed negatywnymi dla zdrowia skutkami. Zgodnie z normą europejską, w każdym solarium powinny znaleźć się informacje: „Promieniowanie UV może powodować uszkodzenia oczu i skóry, takie jak starzenie się skóry i w konsekwencji rak skóry. Czytaj uważnie instrukcje. Noś gogle ochronne. Niektóre leki i kosmetyki mogą zwiększać wrażliwość na opalanie.”

W 36 urządzeniach (35 proc. skontrolowanych) stwierdzono przekroczony poziom promieniowania UV –nawet do 3,5 krotnego przekroczenia parametru normy, który wynosi 0,3 W/m2. W porównaniu z 2011 rokiem poprawiło się bezpieczeństwo opalających się – podczas poprzedniej kontroli z powodu przekroczenia promieniowania UV zakwestionowano 75 proc. zbadanych łóżek. Wykryty wówczas największy poziom promieniowania aż pięciokrotnie przewyższał dopuszczalną normę.

Zgodnie z prawem, w przypadku stwierdzenia przekroczenia poziomu promieniowania UV w urządzeniach opalających, inspektorzy IH najpierw umożliwiają kontrolowanym podjęcie działań naprawczych, np. dostosowanie łóżka opalającego do wymagań normy poprzez wymianę lamp. Jednocześnie w toku kontroli informują o obowiązujących przepisach prawnych oraz konieczności ich przestrzegania. Jeżeli właściciele salonów opalania dobrowolnie nie usuną naruszeń, inspektorzy IH mogą wydać decyzje zarządzające wstrzymanie świadczenia usług przy wykorzystaniu danego łóżka solaryjnego do czasu usunięcia zagrożenia dla bezpieczeństwa konsumentów. W 2013 roku wszyscy skontrolowani dobrowolnie wyeliminowali nieprawidłowości.

Czytaj więcej...

W dniu 15 marca 2013r. obchodziliśmy po raz kolejny Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku w Inspekcji Handlowej w Szczecinie tematem przewodnim tego dnia była 21 rocznica powstania Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Szczecinie.

 

Polubowny Sąd Konsumencki w Szczecinie powołany został dnia 6 lutego 1992r. To w tym dniu podpisana została pierwsza umowa pomiędzy Okręgowym Inspektorem Państwowej Inspekcji Handlowej w Szczecinie a Radą Krajową Federacji Konsumentów w Warszawie oraz przedstawicielami kilku przedsiębiorstw. Umowa dotyczyła funkcjonowania Sądu i zapisane w niej zostało m.in. jakich spraw dotyczyć będą rozprawy, jaka będzie właściwość miejscowa Sądu, skład orzekający Sądu oraz kwestie finansowe.

 

Czytaj więcej...