WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
    INSPEKCJI HANDLOWEJ
            w SZCZECINIE
PRACUJEMY DLA PAŃSTWA OD PONAD 60 LAT
 DBAMY O
 BEZPIECZEŃSTWO
 KONSUMENTA
 KONTROLUJEMY JAKOŚĆ I
 OZNAKOWANIE PRODUKTÓW
 POMAGAMY W
 ROZSTRZYGANIU
 SPORÓW
Błąd
  • Błąd podczas ładowania danych z kanału informacyjnego

Informacja na temat zasad i trybu procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlowej, zmierzającej do polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą.

 

  • Procedura mediacji, to postępowanie wszczęte i prowadzone przez upoważnionego mediatora, zmierzające do polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą.

 

  • Mediację prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości określonych w Zaleceniu Komisji (2001/310/WE) z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad dotyczących organów pozasądowych uczestniczących w polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich oraz w wytycznych postępowania w sprawach dotyczących polubownego załatwiania sporów konsumenckich w drodze mediacji wydanych przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej, a także z zastosowaniem postanowień art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25, ze zm.) 1) .

 

  • Mediator jest uprawniony do prowadzenia mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

 

  • Procedurę mediacji prowadzi się w języku polskim.

 

  • Mediację wszczyna się na wniosek konsumenta. Mediację można wszcząć z urzędu, jeżeli wymaga tego interes konsumenta.

 

  • Czynności w ramach procedury mediacji mogą być prowadzone w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub jego delegatury, albo korespondencyjnie, w tym z wykorzystaniem poczty elektronicznej.
    1) Przypisy są zamieszczone na str. 5 i 6 Informacji

 

  • Mediacje powinny być prowadzone w sposób sprawny i w miarę możliwości niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy.

 

  • Wniosek o wszczęcie mediacji może być wnoszony pisemnie, a także ustnie do protokołu. Wniosek powinien zawierać co najmniej wskazanie konsumenta, od którego pochodzi, jego adres i żądanie, wskazanie przedsiębiorcy będącego stroną sporu i jego adres lub siedzibę oraz podpis wnioskodawcy.

 

  • Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

 

  • Jeżeli wniosek nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, mediator wzywa wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

 

  • W przypadku wniesienia wniosku o wszczęcie mediacji telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej albo za pomocą formularzy umieszczonych na stronach internetowych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Europejskiego Centrum Konsumenckiego, umożliwiających wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tych instytucji, procedurę mediacji wszczyna się z urzędu.

 

  • W celu zagwarantowania bezstronności procedury mediacji mediatorzy odpowiedzialni za prowadzenie tej procedury są wyznaczeni na czas określony.

 

  • Mediatorzy nie mogą znajdować się w konflikcie interesów z którąkolwiek ze stron sporu; przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego 2) , dotyczące wyłączenia pracownika, stosuje się odpowiednio.

 

  • Mediatorzy są zobowiązani do poinformowania stron sporu, przed rozpoczęciem procedury mediacji, o swojej bezstronności i uprawnieniach do prowadzenia mediacji. W szczególności są zobowiązani okazać legitymację służbową i upoważnienie do prowadzenia mediacji.

 

  • Mediator dokumentuje w protokole mediacji przebieg procedury mediacji przeprowadzonej w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub jego delegatury z udziałem przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela lub z udziałem konsumenta, bądź jego pełnomocnika.

 

  • W toku postępowania mediacyjnego mediator zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu.

 

  • Jeżeli konsument nie sprzeciwia się proponowanemu przez mediatora lub przedsiębiorcę polubownemu rozwiązaniu sporu domniemuje się, iż wyraża na nie zgodę. Konsumenta należy pouczyć o skutkach braku sprzeciwu.

 

  • Mediator dokumentuje uzgodnione przez strony rozwiązanie sporu w protokole mediacji, bądź w odrębnym dokumencie, albo poprzez sporządzenie adnotacji w aktach sprawy, opatrzonej datą i własnoręcznym podpisem.

 

  • Mediator sporządza protokół mediacji w trzech egzemplarzach, z których jeden doręcza konsumentowi, drugi doręcza przedsiębiorcy, a trzeci pozostawia w aktach sprawy.

 

  • Strony sporu uczestniczące w procedurze mediacji mogą wnosić wnioski i inne dokumenty we wszelkich prawnie dopuszczalnych formach, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej.

 

  • Procedura mediacji prowadzona przez inspektorów jest bezpłatna zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.

 

  • Koszty opinii o jakości produktu lub usługi sporządzonej na zlecenie konsumenta lub przedsiębiorcy przez rzeczoznawcę do spraw jakości towarów i usług, wpisanego na listę rzeczoznawców prowadzoną przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, ponosi zleceniodawca, chyba że strony mediacji postanowią inaczej

 

  • Strony mediacji mają dostęp do procedury bez obowiązku korzystania z przedstawiciela prawnego (adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego).

 

  • Strony mediacji mogą być reprezentowane lub wspierane przez pełnomocnika będącego osobą fizyczną na każdym etapie procedury.

 

  • Po wszczęciu procedury mediacji spór powinien być zakończony w najkrótszym możliwym terminie, w zależności od jego charakteru i stopnia złożoności. Do procedury mediacji mają odpowiednie zastosowanie przepisy art. 35 § 1 – 3 i 5 Kpa 3) dotyczące terminów załatwiania spraw przez organy administracji.

 

  • Uczciwość procedury mediacji jest gwarantowana, poprzez prawo stron sporu do:

- odmowy uczestniczenia lub do wycofania się z procedury w każdym czasie,

- złożenia pozwu do sądu powszechnego i prawo do złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki na każdym etapie procedury, o ile nie są zadowolone z przebiegu lub wyników procedury mediacji,

 

- swobodnego i łatwego przedstawienia wszelkich argumentów, informacji lub dowodów mających znaczenie dla sprawy,

 

- zastrzeżenia poufności określonych przedstawionych argumentów, informacji i dowodów; udostępnienie drugiej stronie argumentów, informacji i dowodów, których poufność została zastrzeżona wymaga pisemnej zgody strony która dokonała zastrzeżenia,

 

- przedstawienia swojego stanowiska oraz ustosunkowania się do wszelkich informacji lub dowodów przedstawionych przez drugą stronę, w każdym przypadku, gdy inspektor zasugeruje stronom ewentualne rozwiązanie dla rozstrzygnięcia sporu

 

- rozważenia w rozsądnym czasie sugerowanego rozwiązania dla rozstrzygnięcia sporu, przed jego uzgodnieniem. Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, procedury mediacji nie wszczyna się, bądź odstępuje się od dalszego prowadzenia mediacji wszczętej z urzędu.

 

 

  • W toku procedury strony mediacji są zachęcane do pełnej współpracy, w szczególności poprzez przekazywanie wszelkich informacji niezbędnych dla uczciwego rozwiązania sporu.
  • Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, bądź wycofa się z procedury mediacji mediator odstępuje od prowadzenia mediacji.

 

  • Jeżeli którakolwiek ze stron sporu nie udziela odpowiedzi na kierowaną do niej przez mediatora korespondencję domniemuje się, iż nie wyraża zgody na uczestniczenie w procedurze mediacji, bądź na sugerowany sposób rozwiązania sporu. W takim przypadku mediator odstępuje od prowadzenia mediacji.

 

  • Mediator może wyznaczyć stronom mediacji termin do polubownego zakończenia sporu. Termin ten może zostać przedłużony, jeżeli przemawiają za tym okoliczności sprawy. Jeżeli sprawa nie została polubownie zakończona w wyznaczonym terminie Mediator odstępuje od procedury mediacji.

 

  • Konsument może wyrazić zgodę albo odmówić zgody na proponowane rozwiązanie.

 

  • Proponowane rozwiązanie może być mniej korzystne od ewentualnego wyniku orzeczonego przez sąd stosujący przepisy ogólne.

 

  • Konsument przed uzgodnieniem lub odrzuceniem sugerowanego rozwiązania ma prawo do uzyskania od osoby trzeciej niezależnej porady w rozsądnym terminie.

 

  • Skorzystanie z procedury mediacji nie ma wpływu na możliwość wniesienia sporu do sądu lub wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej.

 

  • Rozwiązanie sporu uzgodnione przez strony w wyniku procedury mediacji ma charakter dobrowolny i nie podlega egzekucji administracyjnej ani sądowej, jak też nie służy od niego odwołanie.

 

1) Art. 36. ustawy 

 

„1. Jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, wojewódzki inspektor podejmuje działania mediacyjne w celu polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą.

 

2. Postępowanie mediacyjne wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.

 

3. W toku postępowania mediacyjnego wojewódzki inspektor zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu.

 

4. Wojewódzki inspektor może wyznaczyć stronom termin do polubownego zakończenia sprawy.

 

5. Wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy.”

 

2) Art. 24. KPA:

 

„§ 1. Pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:

 

1) w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,

 

2) swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,

 

3) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,

 

4) w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,

 

5) w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,

 

6) z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,

 

7) w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.

 

§ 2. Powody wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu trwają także po ustaniu małżeństwa (§ 1 pkt 2), przysposobienia, opieki lub kurateli (§ 1 pkt 3).

 

§ 3. Bezpośredni przełożony pracownika jest obowiązany na jego żądanie lub na żądanie strony albo z urzędu wyłączyć go od udziału w postępowaniu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności nie wymienionych w § 1, które mogą wywołać wątpliwość co do bezstronności pracownika.

 

§ 4. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.”

 

3) Art. 35 § 1-3 i 5 Kpa:

 

„§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.

 

§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.

 

§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania(…).

 

§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.”


Aleksandra Laskowska
A sworn translator of the English language
ul. Barczewskiego 5A,
82-400 Sztum, Poland.
A certified translation from the Polish language
The basis of translation: copy of the document

 

Annex no. 3

 

Sample

 

Information concerning the rules and mode of mediation procedure conducted by Trade Inspection, aiming at amicable settlement of a civil law dispute between the consumer and the entrepreneur.

 

  • Mediation procedure is a procedure instituted and conducted by an authorised mediator, aiming at amicable settlement of a civil law dispute between the consumer and the entrepreneur.

 

  • Mediation is conducted according to the rules of impartiality, transparency, effectiveness and honesty stipulated in Committee Recommendation (2001/310/WE) of 4 th April 2001, concerning the rules regarding extra-judicial bodies taking part in arbitration of consumer disputes, and in the procedure guidelines in the cases concerning amicable settlement of consumer disputes by means of mediation issued by the Chief Inspector of Trade Inspection, and also with the application of stipulations of Art. 36 of the Act of 15 th December 2000, concerning Trade Inspection (Journal of Laws 2001, No. 4, entry 25, with further changes) 1) .

 

  • The mediator is entitled to conduct mediation in the cases concerning civil law disputes between the consumer and the entrepreneur, excluding disputes concerning the purchase of energy, banking, insurance, postal and telecommunications services, financial intermediation, information technology, scientific analysis and education services, as well as services within the field of health care and social welfare.

 

  • Mediation procedure is conducted in Polish.

 

  • Mediation is instituted on the consumer’s application. Mediation can be instituted ex officio, if it is in the consumer’s interest.

 

  • Proceedings within mediation procedure can be conducted at the entrepreneur’s registered office, or the place where his business activity is performed, at the voivodeship inspectorate of Trade Inspection or its branches, or by correspondence, including email.
    1) Footnotes can be found on pages 5 and 6 of Information

 

  • Mediations should be conducted efficiently, and, if possible, they should not disturb the entrepreneur’s course of activity.

 

  • Application for instituting mediation can be submitted in a written form, but also orally with protocol. The application should include at least indication of the consumer who submits it, his address and claim, indication of the entrepreneur who is the party in a dispute and his address or his registered office, as well as the applicant’s signature.

 

  • If the application does not indicate the address of the claimant and there is no possibility of establishing this address on the basis of given data, the application shall not be examined.

 

  • If the application does not fulfil other requirements stipulated by legal articles, the mediator summons the claimant to remove the defects within seven days with the instruction that failing to remove the defects results in non-examination of the application.

 

  • In the case of lodging an application for instituting mediation by telegraph, telex, fax, email or by means of application forms placed on the Internet sites of the Office of Competition and Consumer Protection, or European Consumer Centre, which enable introducing data into data communications system of these institutions, mediation procedure is instituted ex officio.

 

  • In order to guarantee impartiality of mediation procedure, mediators responsible for conducting it are appointed for a definite period of time.

 

  • Mediators cannot be in conflict of interests with any party in the dispute; regulations of Art. 24 of Code of Administrative Procedure 2) , concerning the exclusion of an employee, apply respectively.

 

  • Mediators are obliged to inform the parties in the dispute, prior to instituting mediation procedure, of their impartiality and powers to conduct mediation. In particular, they are obliged to show their official identity card and authorisation to conduct mediation .

 

  • The mediator registers in a mediation protocol, the course of mediation procedure conducted at the entrepreneur’s registered office or at the place where his business activity is performed, at the voivodeship inspectorate of Trade Inspection or its branches with the participation of the entrepreneur or his representative, or with the participation of the consumer or his proxy.

 

  • In the course of mediation proceedings, the mediator acquaints the entrepreneur with the consumer’s claim, and presents to the parties in the dispute legal regulations applicable in the case, as well as possible proposals of amicable settlement of the dispute.

 

  • If the consumer does not object to amicable settlement of the dispute proposed by the mediator or the entrepreneur, it is presumed that he agrees to it. The consumer should be instructed about the effects of raising no objection.

 

  • The mediator registers the settlement of the dispute agreed upon by the parties in a mediation protocol, in a separate document, or by drawing up an annotation in the files of the case, which is dated and personally signed.

 

  • The mediator draws up three copies of a mediation protocol, one of which he delivers to the consumer, the second – to the entrepreneur, and the third remains in the files of the case.

 

  • The parties in the dispute taking part in mediation procedure can lodge applications and other documents in all legally acceptable forms, including email.

 

  • Mediation procedure conducted by inspectors is free of charge, both for the consumer and the entrepreneur.

 

  • The costs of expert opinion regarding the quality of a product or service conducted on the consumer’s or entrepreneur’s demand by an expert of the quality of goods and services registered in the record of experts kept by the voivodeship inspector of Trade Inspection, are incurred by the ordering party, unless the parties stipulate otherwise.

 

  • The mediation parties have access to the procedure without the obligation to use a legal representative (public attorney, legal adviser or tax adviser).

 

  • The mediation parties can be represented or supported by a proxy being a natural person at every stage of the procedure.

 

  • After instituting mediation procedure, the dispute should be settled in the shortest time possible, depending on its character and degree of complexity. The following regulations apply in mediation procedure: Art. 35 § 1 – 3 and 5 Kpa (Code of Administrative Procedure) 3) concerning the time limits of handling matters by administrative bodies.

 

  • The honesty of mediation procedure is guaranteed by the right of the parties in the dispute to:

- refuse to participate or to withdraw from the procedure at any time,

- file a suit in a common court of law and the right to lodge an application to examine a dispute by a standing arbitration consumer court at every stage of the procedure, if they are not satisfied with the course or results of mediation procedure,

 

- free and easy presenting of any arguments, information or evidence significant for the case,

 

- reservation of confidentiality of certain arguments, information, and evidence presented; giving access to the other party to arguments, information, and evidence the confidentiality of which has been reserved, requires a written consent of the party which restricted confidentiality,

 

- present one’s stance towards any information or evidence presented by the other party in every case in which the inspector suggests a possible settlement of the dispute to the parties,

 

- consider within a reasonable time limit the suggested solution for the settlement of the dispute prior to its arrangement. If any party in the dispute refuses to take part in the dispute, mediation procedure is not instituted, or further mediation instituted ex officio is renounced.

 

 

  • In the course of the procedure, the parties are encouraged to full cooperation, in particular, by submitting any information indispensable for honest settlement of the dispute.

 

  • If any of the parties in the dispute refuses to take part in mediation, or withdraws from mediation procedure, the mediator withdraws from conducting mediation procedure.

 

  • If any of the parties in the dispute does not reply to the correspondence addressed to it by the mediator, it is presumed that this party does not agree to take part in mediation procedure, or to the suggested way of settling the dispute. In such a case, the mediator withdraws from conducting mediation procedure.

 

  • The mediator can designate a time limit to the parties for amicable settlement of the dispute. This time limit can be extended if the circumstances of the case indicate thus. If the dispute has not been settled amicably within a time limit, the mediator withdraws from conducting mediation procedure.

 

  • The consumer may give his consent, or refuse to accept a proposed solution.

 

  • The proposed solution may be less advantageous than a possible result adjudicated by the court applying general provisions.

 

  • Prior to agreement or rejection of the suggested solution, the consumer has the right to receive independent advice from a third party within a reasonable time limit.

 

  • Making use of mediation procedure does not influence the possibility of submitting the case into court, or application for examination of the dispute by the standing arbitration consumer court at the voivodeship inspectorate of Trade Inspection.

 

  • The settlement of the dispute agreed upon by the parties through mediation procedure is of voluntary character and is subject to neither administrative nor court execution, nor can it be appealed against.

 

1) Art. 36. of the Act

 

„1. If the character of the case indicates thus, the voivodeship inspector institutes mediation proceedings aiming at amicable settlement of a civil law dispute between the consumer and the entrepreneur.

 

2. Mediation procedure is instituted on the application of the consumer or ex officio if it is required by the protection of the consumer’s interest.

 

3. In the course of mediation procedure, the voivodeship inspector acquaints the entrepreneur with the consumer’s claim, and presents to the parties in the dispute legal regulations applicable in the case, as well as possible proposals of amicable settlement of the dispute.

 

4. The voivodeship inspector can designate to the parties a time limit for amicable settlement of a dispute.

 

5. The voivodeship inspector withdraws from mediation procedure if the dispute has not been amicably settled within a given time limit, or in the case when at least one party states that it does not give consent to amicable settlement of the dispute.”

 

2) Art. 24. of KPA (Code of Administrative Procedure):

 

„§ 1. A civil servant is subject to exclusion from the proceedings of the case:

 

1) in which he is the party, or he remains in such a legal relation with one of the parties that the result of the case may influence his rights or duties,

 

2) of his/her spouse or relatives and related by affinity up to the second degree,

 

3) of a person related to him by way of adoption, care or guardianship,

 

4)in which he was a witness or expert witness, or he was, or still is a representative of one of the parties, or in which the representative of one party is one of the persons mentioned in points 2 and 3,

 

5) in which he took part in the lower instance in issuing the appealed decision,

 

6)because of which an official inquiry has been launched, or disciplinary or criminal proceedings have been instituted,

 

7)in which one of the parties is a person remaining in the relation of official superiority towards him.

 

§ 2. The reasons for excluding a civil servant from taking part in the proceedings also last after termination of marriage (§ 1 point 2), adoption, care or guardianship (§ 1 point 3).

 

§ 3. A direct superior  of a civil servant is obliged to exclude him from taking part in the proceedings on his demand, or on demand of the party, or ex officio, if the existence of circumstances not mentioned in § 1 is substantiated, which may cast doubt on the impartiality of a civil servant.

 

§ 4. The excluded civil servant should only undertake activities of utmost urgency on account of public interest or important interest of the parties .”

 

3) Art. 35 § 1-3 and 5 Kpa (Code of Administrative Procedure):

 

„§ 1. The civil service bodies are obliged to handle matters without unnecessary delay.

 

§ 2. Matters which can be examined on the basis of evidence presented by the party including the claim to institute proceedings, or on the basis of well-known facts and evidence, or known ex officio to the organ before which the proceedings are pending, or possible to establish on the basis of data the organ disposes of, should be handled forthwith.

 

§ 3. Handling a matter requiring explanatory proceedings should take place no later than within a month, and in the case of a particularly complicated matter – no later than within two months from the day of instituting proceedings (…).

 

§ 5.Time limits provided in legal articles for conducting specific activities, periods of stay of proceedings, and periods of delay caused due to the fault of the party or due to the cause independent of the organ, are not included  in the time limits stipulated in preceding provisions.”

 

I, Aleksandra Laskowska, a sworn translator of the English language, hereby confirm that this translation is consistent with the document given to me.

 

Repertory No.189/07

 

Sztum, 21 st April 2007

 

 

Warto zobaczyć

Warto przeczytać

Gościmy

Odwiedza nas 3 gości oraz 0 użytkowników.