WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
    INSPEKCJI HANDLOWEJ
            w SZCZECINIE
PRACUJEMY DLA PAŃSTWA OD PONAD 60 LAT
 DBAMY O
 BEZPIECZEŃSTWO
 KONSUMENTA
 KONTROLUJEMY JAKOŚĆ I
 OZNAKOWANIE PRODUKTÓW
 POMAGAMY W
 ROZSTRZYGANIU
 SPORÓW
Błąd
  • Błąd podczas ładowania danych z kanału informacyjnego

Jednym z podstawowych praw konsumentów jest prawo do informacji. W ramach tego prawa mieści się niewątpliwie prawo do rzetelnej informacji o stosowanych i obowiązujących cenach produktów nabywanych przez konsumentów.

Bardzo istotnym zatem zagadnieniem z tym związanym jest to, że konsument musi wiedzieć ile i za co płaci. Jak wiemy, bardzo częste są przypadki, w których cena naliczona przy kasie różni się od tej z półki, a rachunek, który płacimy w restauracji czy kawiarni staje się mało przyjemną „niespodzianką”.

A jak powszechnie wiadomo konsument najczęściej sugeruje się jednak ceną danego produktu. Dlatego tak ważnym jest, aby w sklepie, lokalu gastronomicznym, hotelu, kinie, na stacji benzynowej i w każdym innym miejscu, w którym dochodzi do zawierania umów sprzedaży konsument wiedział ile ma zapłacić i za co. I tak, jeżeli towar, na zakup którego zdecydowaliśmy się opatrzony jest ceną 22,00 złote, to takiej i tylko takiej kwoty żądać może od nas sprzedawca. Za niedopuszczalną należy natomiast uznać sytuację, w której za ten wybrany przez nas towar sprzedawca w momencie finalizowania umowy sprzedaży żąda od nas kwoty wyższej. Warto pamiętać, że w takiej sytuacji konsument ma pełne prawo żądać sprzedaży tego towaru za taką cenę, która uwidoczniona była przy towarze, a sprzedawca ma obowiązek do naszego żądania się zastosować.

 

Pamiętajmy także, że w momencie zawarcia umowy sprzedaży sprzedawca ma obowiązek wydać nam dowód sprzedaży, tzw. paragon. Jest on bowiem niezbędny przy ewentualnym dochodzeniu przez nas swoich praw związanych z wystąpieniem niezgodności towaru z umową. Powszechnie wiadomo, że nie wszyscy przedsiębiorcy wydają paragony. Dlatego warto pamiętać, że konsument ma prawo żądać od sprzedawcy wydania paragonu, a sprzedawca nie może odmówić konsumentowi jego wydania. Odmowy wydania paragonu przedsiębiorca nie może również uzasadniać tym, że nie ma kasy fiskalnej. Jeżeli bowiem w sklepie nie ma kasy fiskalnej, to zawsze możemy żądać wydania dowodu zakupu opatrzonego pieczątką sklepu. Oprócz nazwy i adresu przedsiębiorcy na wydawanym konsumentowi dowodzie sprzedaży winny znajdować się także informacje dotyczące nazwy towaru, jego ilości i ceny oraz daty sprzedaży. Pamiętajmy także, że wbrew niektórym opiniom, wydruk z terminalu (przy dokonywaniu płatności kartą płatniczą), nie zawsze jest uznawany za dowód zawartej umowy sprzedaży. Najczęściej, bowiem oprócz takiego wydruku przedsiębiorca żąda okazania również paragonu.

Warto zobaczyć

Warto przeczytać

Gościmy

Odwiedza nas 1 gość oraz 0 użytkowników.